?عید احیای دین و معرفت عید فطر عید فطرت است و فطرت الهی ترین نهاد درون انسان است آدمی دربعد معرفت وشناخت حقیقت حداقل چهار بعد مهم دارد احساس ،عقل ،قلب ،و فطرت ودرمیان این ابعاد فطرت دارای امتیازات ویژه است ??شناسنده بی نهایت اولین ومهم ترین خصوصیت فطرت آن است که بی نهایت شناس است درحالی که عقل واحساس وقلب در شناخت محدودیت دارند و محدود ها را می شناسند قرآن نیز در شناخت بی نهایتی چون خداوند بر بیدار سازی فطرت تکبه می کند فطرت بعدی است که توان امور ی از جنس بی نهایت مثل ازلیت وابدیت و توحید را دارد واگر دردرون آدمی نهاد فطرت نبود اساس شناخت امور بی نهایت غیر ممکن می شد قَالَتْ رُسُلُهُمْ أَفِی اللَّهِ شَکٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ پیامبرانشان گفتند : آیا در خدا که شکوفاننده آسمان ها و زمیناست ، شکى هست ؟ (ابراهیم /10) ??اولین ابزار شناخت ویژگی دوم فطرت آن است اولین قوه وبعد دراکه آدمی و بعدی است که رابطه مستقیم با حق دارد انسان قبل از آن که با عقل وحتی حس به شناخت پدیده ها وتطبیق آنها با حقیقت برسد با فطرت خود حق را می شناسد و تصدیق به حقانیت نیازهای اساسی مثل گرسنگی و تشنگی و سیری و می کند و لذا شناخت فطری بر شناخت های دیگر مقدم است ازاین روی ابراهیم فطرت محور برای شناساندن خداوند این گونه برهان می آورد وَالَّذِی هُوَ یُطْعِمُنِی وَیَسْقِینِ و آنکه او طعامم مى دهد و سیرابم مى کند(شعراء/79) یعنی شناخت ودرک گرسنگی وسیری که جزو اولین و ابتدایی ترین درک های بشری است به وسیله حق آن هم از راه فطرت امکان پذیر است ??شناخت حضوری ویژگی سوم شناخت فطری آن است که شناختی حضوری است ونه حصولی وعینی است نه صوری در فطرت حقیقت امور در نزد انسان حاضر می شود ودرک می شود و اگر موضوع شناخت بسیار متعالی باشد مثل شناخت حق وخداوند فطرت غرق در حضور حق می شود وتمام وجودش در احاطه حضور خداوند قرار می گیرد لذا فرمود : ِ اللَّهُ عَلَى? کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ .(بروج /9) ??عین دین ویژگی وامتیاز چهارم شناخت فطری آن است که شناخت فطرت به نوعی عین دین است فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَ?لِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَ?کِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ پس حق گرایانه و بدون انحرافبا همه وجودت به سوى دین روى آور ، سرشت خدا که مردم را بر آن سرشته است باش براىآفرینش خدا هیچگونه تغییر و تبدیلى نیست ؛ این است دیندرست و استوار ؛ ولى بیشتر مردم معرفت و دانش ندارند .(روم /30) ??نتیجه گیری بنابرآنچه گفته شد احیای فطرت در رمضان ورسیدن به عید فطر یعنی اولین نهاد معرفتی انسان احیا ء می شود که پایه واس واساس سایر ابزارهای معرفتی است که اگر این نهاد احیاء نشود سایر شناخت ها سلامت خودرا از دست می دهند وشناخت های بیمار خواهند شد و شناخت ومعرفت بیمار همان شناخت شک زده است ویقین حاصل از فطرت درمانگر مرض شکاکیت شناختی است وهمچنین به معنای احیای درونی ترین نهاد انسان است که سرشار از شناخت حق است وانسانی که فطرت او بیدار وزنده می شود دراین شناسه غرقه می گردد مثل قطره ای که در حضور دریا دریا را می شناسد ودرعین حال غرق دریا می شود ورمضان مقدمه کسب چنین معرفتی نسبت به خداوند وحقیقت است وهمچنین رمضان به معنای احیای دین است ادیانی که رمضان وروزه ندارند ویا اعتنایی بدان نمی کنند درواقع عنصر مهم احیای دین را ازدست داده اند ودینشان به سمت میرایی می رود واسلام با تعبیه تاثیر گذار ونهادینه سازی رمضان در زیست دینی درواقع عنصر احیاگری دینی را درون حیات دینی تثبیت وتقریر کرده است و دینی که هرسال با رمضان احیا ء می شود نامیرا خواهد بود وعید فطر به معنایی جشن تولد و استمرار زندگی دوباره دین در درون انسان وجامعه نیز هست
درباره وب
فال حافظ
رتبه الکسا
ویژه اسلایدتم
لینک دوستان
برچسبها وب
ساعت
تاریخ : دوشنبه 96/4/5 | 3:45 صبح | نویسنده : مرتضی زارعی | نظرات ()
آخرین مطالب
جستجو
ذکر ایام هفته
ربات مترجم
آرشیو مطالب
حامیان اسلایدتم
امکانات وب
بازدید امروز: 331
بازدید دیروز: 133
کل بازدیدها: 931110